Specjalista Neurolog dr n. med. Dariusz Kotlęga

Botox - toksyna botulinowa w leczeniu przewlekłej migreny

Toksyna botulinowa typu A (Botox) jest neurotoksyną stosowaną głównie w medycynie estetycznej. Jak pokazały wyniki badań naukowych toksyna botulinowa jest również skuteczna w leczeniu przewlekłej migreny.

U kogo można zastosować leczenie toksyną botulinową?

Do leczenia kwalifikowani są pacjenci z migreną przewlekłą rozpoznaną przez neurologa, czyli spełniającą m.in. następujące kryteria:
- ból głowy obecny przez co najmniej 15 dni w miesiącu,
- ból głowy przez co najmniej 8 dni powinien mieć cechy bólu migrenowego.

Jak wygląda podanie leku?

Lek Botox podaje się domięśniowo dookoła głowy i w okolicy karku poprzez około 30 iniekcji niewielką igłą (tzw. insulinową), co sprawia jedynie niewielki dyskomfort.

Czy leczenie jest bezpieczne?

Stosowanie każdego leku jest związane z ryzykiem wystąpienia działań niepożądanych, które zwykle mają charakter ustępujący. Do najczęstszych należą: ból twarzy i głowy, porażenie mięśni twarzy, opadnięcie powieki, wysypka, ból karku, bóle mięśniowe, skurcze mięśniowe, odczyny alergiczne. Pełny wykaz możliwych działań niepożądanych przedstawiany jest przed podaniem leku zgodnie z charakterystyką produktu leczniczego.

Jak często należy podawać lek?

Botox podaje się w zależności od efektu, zwykle co 3-6 miesięcy. Skuteczność po pierwszym podaniu wynosi 50% w zakresie zmniejszenia częstości dni z bólem głowy, po drugim podaniu 60%, a po trzecim 70%. U około 20% pacjentów nie obserwuje się efektu leczniczego.

Kto może podawać lek?

Zgodnie z wytycznymi producenta Botox w leczeniu przewlekłej migreny lek ten powinien być podawany jedynie przez doświadczonego w leczeniu migreny lekarza neurologa.

Jaki jest koszt podania leku?

W leczeniu migreny przewlekłej konieczne jest podanie wysokiej dawki leku, w związku z czym koszt wynosi 1800 zł. Przed podaniem leku konieczna jest specjalistyczna wizyta kwalifikująca do leczenia wraz z weryfikacją rozpoznania, dotychczasowego leczenia i omówieniem ewentualnych innych możliwości leczenia migreny. Koszt konsultacji specjalistycznej wynosi 150 zł. Ostateczną decyzję o podaniu leku podejmuje lekarz.

dr n. med. Dariusz Kotlęga
specjalista neurolog